Ako vybudovať zarábajúci e-shop? Konkrétny návod.

V tomto článku vám ukážeme stratégiu, ktorá je vhodná pre B2C e-commerce projekt na slovenskom trhu.

Ako vybudovať zarábajúci e-shop? Konkrétny návod.

Čo je to B2C e-commerce projekt?

Každý projekt realizovaný na internete za účelom generovania finančných prostriedkov zameraný na Businees to Customer (B2C) klientov. Ide o skutočných zákazníkov a nie o firmy. Najčastejšie sa jedná o e-shopy či internetové obchody.

Čo je dôležité si na začiatok uvedomiť?

Je dôležité si uvedomiť, čo vlastne chcete predávať, resp. v akom segmente na internete chcete podnikať. Pri výbere segmentu odporúčame zhodnotiť silu konkurencie v danom segmente a zodpovedať si nasledujúce otázky:

  • Budem vedieť konkurovať zabehnutým e-shopom?
  • Dokážem sa cenovo vyrovnať konkurencii?
  • V čom bude moja konkurenčná výhoda? Kvalita? Jedinečnosť alebo rýchlosť dodania?
  • Mám vybraného stabilného dodávateľa?
  • V akých cenách mi vie dodávať tovar?
  • V akých dodacích lehotách?
  • Aká bude moja obchodná marža?

Keď už máte jasno v tom, čo chcete predávať – rozhodnite sa ako chcete pristupovať k vytvoreniu e-shopu. Pravdepodobne sa budete rozhodovať na základe Vášho rozpočtu. My Vám predstavíme 3 možnosti.

1. Vytvorenie e-shopu na mieru

Ide o naprogramovanie e-shopu od skúseného web developera, či agentúry. Avšak táto možnosť je často finančne náročná.

2. WordPress WooCommerce

Spoľahlivý web developer či agentúra vám vytvoria e-shop postavený na WordPress-e. Ide o veľmi jednoduchý spôsob, ktorý vám zaručí jednoduché fungovanie aj v budúcnosti, v prípade, že by ste chceli pridať nejakú novú funkciu.

3. Shoptet (tzv. krabicové riešenie)

Za funkčné riešenie tu zaplatíte od 13 do 105 Eur za mesiac. Je to rýchle a spoľahlivé, no v prípade, že vaša značka bude v budúcnosti rásť, tak môžete naraziť na mnoho problémov.

Okrem týchto troch možností samozrejme existuje množstvo iných alternatív.

Pri tvorbe e-shopu myslite na to, že v dnešnej dobe musí byť e-shop:

  • SEO friendly
  • USER friendly
  • responzívny na telefóne

SEO friendly e-shop znamená z môjho pohľadu:

Na e-shope musí byť vyladené tzv. „ON PAGE SEO“. Ide o to, aby texty boli autentické a obsahovali kľúčové slová a frázy, ktoré by mohli vaši potenciálni zákazníci v súvislosti s daným produktom vyhľadávať. Taktiež by mali vo vyhľadávaní na Google byť správne upravené meta title a meta description, obrázky v požadovanej veľkosti a kvalite, pričom e-shop musí byť dostatočne rýchly.

User friendly

Aký pocit by ste nadobudli z predajne pri vstupe, do ktorej by sa nedali dobre otvoriť dvere? Neskôr by sa Vám ich podarilo otvoriť a pošmykli by ste sa na klzkej podlahe. Toto je často problémom e-shopov, ktoré samé hádžu polená pod nohy svojim potenciálnym zákazníkom a samé im zabraňujú v nákupe. Zákazník na internete je momentálne veľmi netrpezlivý a môže si vyberať z obrovskej ponuky, nedajte mu zámienku na nedokončenie nákupu a odchod z Vášho e-shopu.

Ukážka chýbajúceho call to action prvku. Zákazníkovi chcem predať produkt, ale on nevie ako ho má zakúpiť.

Responzívny pre mobily

Správne zobrazovanie na mobilných zariadeniach je dnes kľúčové. Aktuálne je už viac ako 80 % návštev e-shopov a webov priamo z mobilných zariadení.

Teraz, keď máte e-shop naplnený tovarom, vyladené On page SEO a User Experience, je potrebné sa zamyslieť nad cenotvorbou, možnosťami platby a doručenia, spracovaním všeobecných obchodných podmienok, podmienok GDPR pre spracovanie osobných údajov a reklamačným poriadkom.

Tomuto všetkému sa môžete venovať popri tom, ako vám bude developer váš e-shop dokončovať.

Cenotvorba

Je to tak trochu alchýmia. Správne nastavenie cenotvorby nie je jednoznačná záležitosť. Mali by ste prihliadať na cenu konkurencie. Ak ste drahší, mali by ste vedieť jasne odkomunikovať čo je vašou pridanou hodnotou – v čom je váš produkt či služba kvalitnejšia.

Ako príklad si uvedieme e-shop A, ktorý nakupuje tovar od veľkoskladu B, za cenu C. Je dôležité si preveriť, či dodávateľ dokáže poskytnúť množstevné zľavy. V každom prípade, budeme musieť objednať pravdepodobne viac kusov z každého tovaru, ktorý chceme predávať na svojom e-shope. K jednotkovej cene za tovar je potrebné prirátať  i cenu dopravy a balné. V prípade, že zákazník nakúpi kartou, tak vám bude zaúčtovaný poplatok za transakciu a bankový prevod od platobnej brány, s ktorým taktiež musíte počítať. K sume na záver prirátame aj svoju maržu a vyjde nám výsledná cena za tovar.

Možnosti platby

Čím viac možností platby, tým lepšie. Donedávna väčšina ľudí na Slovensku preferovala platbu na dobierku. Avšak  preferencie sa menia a čoraz viac ľudí platí vopred kartou alebo prevodom na účet.

Doručenie

Doručenie produktov zákazníkom je ideálne kombinovať s možnosťou osobného vyzdvihnutia – kuriér, Zásielkovňa alebo pošta.

Všeobecné obchodné podmienky, GDPR a reklamačný poriadok

Je dôležité, aby vaše podnikanie bolo v súlade so zákonom, a preto je potrebné myslieť na všeobecné obchodné podmienky, GDPR a reklamačný poriadok. Najlepšie bude, ak sa poradíte so svojim právnikom.

Tak a teraz máte všetko, čo potrebujete na to, aby ste sa zamysleli nad prípravou marketingovej stratégie pre váš nový projekt. Pred spustením kampaní by ste však mali dbať na kvalitne vykonané prípravné práce. Je extrémne dôležité, mať dobre nastavené analytické nástroje v Google Analytics tzn. dokázať merať návštevnosť a jej činnosť. Na základe tejto skutočnosti budete vedieť vyhodnocovať nákupný proces a upravovať (optimalizovať) vašu propagáciu. Na váš web je dôležité implementovať Facebook Pixel kód a sledovacie kódy z Google Analytics, ktoré slúžia na vytváranie re-marketingových publík. Tie môžeme neskôr použiť na nastavenie remarketingových (prenasledovacích) kampaní.

Ďalším odporúčaným je implementácia Hotjar. Ide o nástroj, ktorý nám presne ukáže pohyb zákazníkov na vašom webe alebo e-shope v podobe mapy. Takto vieme presne odsledovať ako sa zákazník na stránke správa, príp. zistiť, ak na webe niečo nefunguje a treba to opraviť.  

Návrh marketingového mixu:

Kto je vaša cieľová skupina? Kto je váš ideálny zákazník a prečo by mal u vás nakúpiť? Naozaj je veľmi výhodné sa zamyslieť a premyslieť čo najkonkrétnejšie persóny pre váš e-shop. Prostredníctvom tohto si viete vytvoriť marketing na mieru a tým pádom vaše vynaložené prostriedky budú čo najefektívnejšie.

Povedzme, že predávate oblečenie pre ženy. Zákazníckych persón by malo byť viac, takže  napr.:

  • žena, 25 až 35 rokov, materská dovolenka,
  • žena, 35 až 45 rokov, zamestnaná, záľuby turistika a fotografovanie,
  • žena, 17 až 25 rokov, študentka, tanec.

Čím viac ich budete špecifikovať, o to jednoduchšie to bude. A keď už viete, kto sú vaši ideálni zákazníci, tak sa zamyslite nad tým, kde trávia najviac času. Je to Google? Facebook? Instagram? Čo konkrétne vyhľadávajú a sledujú?

Ako postupovať ďalej, keď už máte založený e-shop?

Najčastejším a veľmi efektívnym spôsobom ďalšej propagácie je vyhľadávacia kampaň na Google. Na Google chodia zákazníci, ktorí už približne vedia, čo hľadajú a prostredníctvom kľúčových slov a fráz vyhľadávajú daný tovar. Prvé 4 výsledky bývajú zväčša platené a závisí od segmentu, v ktorom podnikáte, či sa vám oplatí byť medzi nimi.

Napríklad v segmente dámskeho oblečenia je obrovská konkurencia a byť v prvých štyroch platených odkazoch na kľúčové slovo „plavky“ môže byť príliš drahé. Platí sa za PPC pay-per-click (platba za kliknutie na reklamu).

Google vám ponúka aj ďalšiu možnosť propagácie a to „Google display kampaň“, pri ktorej dokáže zobraziť Vaše bannery na mnohých navštevovaných weboch, ktoré prenajímajú Google reklamný priestor.

Ďalšou sociálnou sieťou od Google je Youtube. Ide o najväčšiu video sieť, resp. vyhľadávač videí na svete. Okrem toho, že si viete založiť svoj vlastný kanál a vytvárať kvalitný a relevantný obsah pre svojich zákazníkov, tak máte aj možnosť cieliť reklamu pred videami iných tvorcov.

Okrem týchto dvoch možností by ste mali využiť i ďalšie – zamerať sa na Facebook a Instagram, ktoré ponúkajú množstvo možností ako cieliť reklamu na základe veku, lokality, záujmov ap. Po zachytení dostatočného počtu návštevníkov webu viete nastaviť spomínanú vysoko efektívnu remarketingovú kampaň.

Na sociálnych sieťach okrem iného máte možnosť pracovať s obsahom pre svojich potenciálnych zákazníkov. Vytváranie personalizovaného obsahu, edukovanie a zabávanie má veľký vplyv na budovanie vašej značky. Môžete tu pracovať aj na:

Spolupráca s Influencermi a youtubermi

Veľmi účinná dokáže byť spolupráca s influencermi, ktorých životy na Instagrame sleduje množstvo ľudí a v závislosti od počtu sledovateľov sú ceny za jeden post alebo príbeh v sume od 100 do cca 500 EUR. Influenceri vám dokážu priniesť obrovskú návštevnosť a zdvihnúť predaje.

PR/ Native

Oplatí sa využiť i online médiá, v ktorých dokážete plateným článkom ovplyvniť predaj svojho produktu.

Blog

Pravidelné pridávanie blogových článkov na váš web nielen edukuje vašich zákazníkov, ale aj zvyšuje vážnosť vašej značky a tým vás posúva vyššie vo vyhľadávaní na Google. Je veľmi dôležité vo svojich článkoch využívať kľúčové slová a frázy, ktoré sa týkajú vašich produktov.

Budovanie Youtube kanálu

Pravidelné natáčanie videí vás posunie vpred pri budovaní značky a vašej fanúšikovskej základne.

Email marketing

Pravidelné posielanie newsletterov s rôznymi ponukami predstavuje veľmi zaujímavý prísun relevantnej návštevnosti.

Heureka

Registrácia vášho e-shopu na Heureke prospeje vášmu podnikaniu. Najmä, ak ponúkate kvalitné produkty a skvelý zákaznícky servis. Hodnotenia od zákazníkov môžu byť priamo zobrazované na vašom e-shope. Toto vylepší meno vašej značky a noví potenciálni zákazníci omnoho radšej nakúpia na vašom e-shope, keď uvidia pozitívne recenzie od iných ľudí.

Vernostný program

Zaujímavým nástrojom je vernostný program podnecujúci opakované nákupy za percentuálnu zľavu ako odmenu. V dnešnej dobe je na internete veľká konkurencia a po prečítaní tohto článku môžete vidieť, že už nestačí iba vyklikať e-shop a spustiť jednoduchú reklamu. eCommerce biznis zahŕňa množstvo činností, ktoré so sebou súvisia a ak to myslíte so svojim podnikaním vážne, mali by ste k vášmu zámeru pristupovať systematicky od samého začiatku.

Live chat

Všetci chceme vedieť všetko hneď. Súčasťou vášho zákazníckeho servisu by mal určite byť aj Live chat na domovskej stránke, kde vás budú môcť zákazníci okamžite kontaktovať. V prípade, že by ste mali otázky alebo by ste sa na svojej ceste za vysnívaným podnikaním chceli poradiť, tak nás kontaktujte. Radi vám pomôžeme.

Kontaktujte nás
Komentáre