Ako začať s marketingovou komunikáciou na sociálnych sieťach

To, že v dnešnej dobe musíte byť na sociálnych sieťach už určite viete. YouTube, Facebook, LinkedIn či Instagram. Niektoré z najpopulárnejších stránok na webe. Denne majú vyše sto miliónov aktívnych používateľov. Ale čo ak ich chcete využiť vo svojej marketingovej komunikácii? Ako vôbec začať?

Ako začať s marketingovou komunikáciou na sociálnych sieťach

1. krok – výber sociálnej siete

Ako prvé je dôležité zvoliť správnu sociálnu sieť. Áno, je ich veľa. Či už je to Facebook, LinkedIn alebo Instagram. To, pre ktorú sociálnu sieť sa rozhodnete je len na vás. Môžete byť na všetkých z nich, no ak sa snažíte preraziť na všetkých, tak pravdepodobne nebudete mať čas na tvorbu kvalitného obsahu. Aj preto je dôležité zvoliť si jednu, ktorá je podľa vás najvhodnejšia, a tej sa venovať naplno. Pred 5 – 6. rokmi bolo veľmi jednoduché preraziť na sieťach. Dnes každá z nich využíva algoritmy, pretože je na nich toľko konkurencie, že sa to jednoducho musí triediť. Aj preto zvoľte jednu a na tej sa snažte byť najlepší.

Ako sa rozhodnúť medzi Instagramom, Facebook alebo YouTubom? 

Ako si vybrať správnu sociálnu sieť? V prípade, že poskytujete služby podnikateľom, tak bude pre vás LinkedIn najvhodnejší. Ak však máte malú kaviareň, cukráreň alebo sa venujete pečeniu, tak bude pre vás Instagram tou správnou sociálnou sieťou. 

Rozmýšľajte aj podľa vašej cieľovej skupiny. Na Facebooku nájdete viac ľudí vo veku od 25 rokov, na Instagrame zase od 18 do 25 rokov. Dôležité tu je aj to, že aký obsah radi tvoríte. Idú vám skvelo videá? Ak áno, tak pravdepodobne budete chcieť začať s Youtube alebo LinkedIn. Facebook má omnoho viac konkurencie. Youtube je skvelý, aj napriek tomu, že nemáte ešte svoje publikum (odberateľov), pretože z dlhodobého hľadiska tu máte šancu na úspech. Na Facebooku zvyčajne ľudia nevyhľadávajú obsah tak ako na Youtube. Na Youtube prakticky ľudia chodia za účelom, aby našli niečo konkrétne, aby vyhľadali nejaké video. Vaše videá sa tak kedykoľvek môžu “vyšplhať hore”. 

Teraz by ste už mali mať istú predstavu o tom, ako si správne vybrať sociálnu sieť, no ak náhodou stále neviete, tak nám napíšte, aký máte business a ja vám poradím, ktorá sociálna sieť je pre vás vhodná.

2. krok – správne nastavenie účtu na sociálnej sieti

Ako druhým krokom, po zvolení správnej sociálnej siete, je správne nastavenie účtu na sociálnej sieti. Čo to všetko zahŕňa? Napríklad nastavenie titulnej fotky, loga vašej značky ako profilovej fotky, vyplnenie informácií ako kontakt, adresa, ap. 

Instagramový účet si prepnite na firemný účet, aby ste mohli sledovať štatistiky a neskôr vaše príspevky aj propagovať. Tento instagramový účet môžete prepojiť aj s Facebookovou stránkou, nastaviť si automatické odpovede. Hlavne, rozmýšľajte dopredu. Zakomponujte do sociálnych sietí svoju značku. V akom štýle chcete, aby boli vaše príspevky? Na Instagrame je dôležité, aby boli v jednotnom štýle a korešpondovali s vašou značkou. A nielen tam.. určite chcete, aby vaša značka bola rozpoznateľná, však? Sústreďte sa teda aj na to.

3. krok – vytvorte obsah na sociálnej sieti

Teraz, keď už máte zvolenú správnu sociálnu sieť, tak existuje ďalší, tretí krok, ktorý musíte podniknúť. Čo to je? Predsa začať vytvárať obsah. Hovoríte si, že načo vytvárať obsah, keď ešte nemáte žiadnych fanúšikov? Na tom nezáleží. Pokiaľ nemáte žiadny obsah, tak vás ani nikto nebude sledovať – preto začnite vytvárať obsah. 

Začnite tým, že dokončíte svoj profil. Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn.. všetky tieto sociálne siete majú profil. Ako sme spomenuli v 2. kroku, je potrebné, aby ste vyplnili všetko – užívateľské meno, e-mailovú adresu, profilové fotky, popis (kto ste vy alebo aký je váš business). Svoj profil si musíte vyplniť, aby ste dali ľuďom dôvod, aby vás sledovali. A keď svoj profil už budete mať poriadne vyplnený, tak hovorte ľuďom o tom, aké výhody získajú tým, že vás budú sledovať. Ide im totiž o pridanú hodnotu – čo hodnotné im na vašom profile prinesiete?

Ako sme spomenuli – je to najmä o tvorbe obsahu. Takže, začne to vytvorením profilu a potom sa dostaneme ku samotnej tvorbe. Ak si nie ste istý, aký obsah by ste mali tvoriť, tak si spravte prieskum. Aký obsah publikuje vaša konkurencia? Má tento obsah u ich sledovateľov úspech? Každý z nás má konkurentov.  Predstavte si takú aplikáciu Bolt. Hoci mal predchodcu Uber a rôzne ďalšie, veľa ľudí ho stále považuje za absolútnu novinku, ktorá na trhu ešte nie je. A pritom to tak nie je. Veď má tiež svojich konkurentov. Jednoducho povedané ide o taxi službu, ktorá funguje cez aplikáciu a nie ako klasické taxíky. Čo teda robiť? Stačí sa zamerať na príspevky, ktoré robia ostatné taxi služby. Aký obsah pridávajú? Čo zaujíma ostatných? Čím to viem vylepšiť, resp. ozvláštniť?

Možno je tvorba obsahu o niečo náročnejšia ako by sa zdalo, no nie je to nič, čo by ste nezvládli. Pripomíname, aby ste mysleli aj na pravidelnosť príspevkov. Nechcete predsa hluché dni. Povedzme, že také 2-3 príspevky do týždňa by boli ideálne, hoci na každej sociálnej sieti tomu môže byť inak. Na Instagram môžete vďaka príbehom prispievať aj viac, na Youtube zvyčajne iba jedno video za týždeň.

4. krok – vytvárajte sociálne interakcie (nielen) s vašimi sledovateľmi

Keď už vytvárate obsah, tak myslite na to, že je potrebné spájať sa s ľuďmi. Ide predsa o sociálnu sieť. Na sociálnych sieťach sa “vytvárajú” sociálne interakcie. To, že používate počítač ešte neznamená, že nie ste v kontakte s ľuďmi. Dbajte na to, aby ste mali v priateľoch všetkých ľudí, ktorých poznáte a aby ste ich sledovali. Týmto zvyšujete mieru angažovanosti a vytvárate sociálne interakcie. Takže v prípade, že ide o niekoho koho osobne poznáte, tak mu jednoducho pošlite žiadosť na Facebooku, LinkedIn-e, dajte mu follow na Instagrame, Youtube alebo na Twittri. 

Ako získať sledovateľov mimo vašich priateľov?

Hľadajte ich. Na LinkedIn cez podobné záujmy, na Instagrame napríklad cez hashtagy. Jednoducho sledujte, kto čo pridáva, zapájajte sa do diskusií, komentujte, zdieľajte.. Pýtajú sa na názor? Skvelé! Napíšte im ho do komentára. Majú nejaký nový článok, ktorý sa vám páči? Tak ho zdieľajte. 

Niekedy môže ísť aj o konkurenciu. Ak sa pýtajú na názor ľudí, tak im môžete odpovedať. Aj takto sa dostanete do povedomia na sociálnych sieťach – stále vytvárate sociálne interakcie. Dokonca aj keď pridávate príspevky na svoje sociálne siete. Ak vám niekto zanechá koment s poznámkou alebo otázkou, tak by ste im mali odpísať, poďakovať za komentár, odpovedať na otázky, ak sa nejaké pýtali. Práve takto sa zapájate a zvyšujete mieru angažovanosti. 

Postupom času, ako sa zapájate, tak sa ľudia vrátia späť k vášmu príspevku, aby si pozreli odpoveď, pravdepodobne vás potom začnú sledovať, budú sa zapájať do diskusií pod príspevkami a stanú sa z nich vaši hrdí fanúšikovia. Nie je to totiž iba o tom, aby vám rástol počet sledovateľov, aby ste mali 1000 alebo 10000 sledovateľov. Čo ma privádza k poslednému kroku, ktorý je veľmi dôležitý.

5. krok – vytvárajte osobné kontakty

Nezameriavajte sa na počítanie sledovateľov. Je to najmä o tom, aby ste mali hodnotné spojenia, osobnejšie. Pretože ak vašich úplne prvých 100 sledovateľov nie je s vami v takom osobnom kontakte a vaša miera angažovanosti je nízka, tak to nebude mať zmysel. Neprerazíte ani v algoritme na sociálnych sieťach. Takže ak máte milión sledovateľov, ale mieru angažovanosti ovplyvňuje iba 1000 sledovateľov, tak to algoritmus vyhodnotí ako hroznú mieru angažovanosti (ráta sa tu ten percentuálny podiel). Čo to pre vás znamená? Proste váš obsah nebude zobrazovaný, pretože algoritmus ho vyhodnotil tak, že sa nikomu nepáči, a preto by ho nemal zobrazovať.

Pozrime sa na to z druhej strany. Ak máte 100 sledovateľov a každý jeden z nich vám lajkuje, komentuje alebo zdieľa príspevky, tak váš obsah algoritmus vyhodnotí, že ľudia ho milujú a mal by sa dostať k čo najväčšiemu počtu ľudí. Takže vôbec to nie je o tom, aby ste mali čo najviac sledovateľov, ale je to o tom, aby ste mali veľké množstvo sledovateľov, ktorí vám zvyšujú mieru angažovanosti. Ak sa niekto nebude zapájať, tak ho jednoducho nepotrebujete. 

Bonusový krok – najprv vytvorte kontakt, až potom propagujte

Máme pre vás ešte jeden špeciálny tip. Aký to je? Netlačte na ľudí, aby sa zaujímali o váš business od úplného začiatku. V priebehu 2 až 6 mesiacov môžete začať rozprávať o svojom biznise, pomaly ho spomínať na sociálnych sieťach, snažiť sa ľudí dostať na váš web, tak, že budete zdieľať link. Toto rozhodne nerobte od prvého dňa. Prečo by ste chceli propagovať váš biznis, keď vás nikto nesleduje a nemáte ešte žiadnu mieru angažovanosti? Ak by ste na ulici kráčali oproti neznámemu človeku a oslovili by ste ho “Zdravím, moje meno je Dávid, určite potrebujete poradiť v oblasti marketingu, pretože to dnes potrebuje každý. Chceli by ste využiť moje služby?”

Pravdepodobne by tento cudzí človek ostal zarazený a čudoval by sa, či ste normálny. “Poznáme sa? Rozhodne nechcem od vás žiadne služby využívať.” 

Potrebujete najprv nadviazať spojenie, ponúknuť obsah a pridanú hodnotu. Inak od vás nikto nebude nakupovať. Preto počkajte.. 2 až 6 mesiacov je ideálny čas. Ak však propagujete váš biznis od prvého dňa, tak s tým môžete pokračovať. Ak však chcete najprv dosiahnuť organický dosah, tak s propagáciou počkajte. 

Ak ste stále zmätení a neviete, ako začať so sociálnymi sieťami, tak nás kontaktujte a my vám pomôžeme.

Kontaktujte nás
Komentáre