Bez digitálnej stratégie sa nepohnete

Väčšina firiem digitálnej stratégii neprikladá váhu, ktorú si zaslúži. A pritom každá marketingová agentúra veľmi dobre vie, že digitálna stratégia nie je len dôležitá, no priam nevyhnutná… ak chceme efektívne komunikovať so zákazníkom online.

Bez digitálnej stratégie sa nepohnete

Čo vlastne je digitálna stratégia?

Stratégia je vo všeobecnosti definovanie cieľa a postupu k jeho naplneniu. Postup je súbor krokov, ktoré musíme vykonať spoločne s nástrojmi, ktoré na dosiahnutie cieľovej rovinky budeme potrebovať. Digitálna stratégia je už nadstavba, ktorá sa odohráva v online svete, kde sme my doma. Predstavte si marketingovú stratégiu ako pyramídu. Jej základ tvorí obchodná stratégia, ktorá definuje, aké príjmy chceme dosiahnuť. Nad ňou sa nachádza komunikačná stratégia, ktorú pre vás v Different marketing radi navrhneme. Tá obsahuje tone of voice (akým spôsobom komunikujeme s cieľovou skupinou, branding, digitálne kampane. A na samom vrchu pyramídy je digitálna stratégia, bez ktorej sa v dnešnom svete nepohnete.

V digitálnej stratégii poznáme rôzne ciele, väčšinou sú buď komunikačné alebo biznis.

Biznis alebo obchodné ciele sa týkajú priamo zvyšovania zisku, napríklad návštevnosť stránky, zbieranie leadov či konverzie. Táto oblasť marketingu sa nazýva “performance”. Komunikačné ciele sa zas týkajú zvyšovania povedomia o značke, čiže brand awareness. Odborníci sa väčšinou zhodujú na tom, že aby mohol fungovať performance, musí byť už aké také povedomie o značke.

Keď navrhujeme digitálnu stratégiu klientovi, sledujeme v prvom rade 5 vecí:

  • presence – ako dobre vás pozná cieľová skupina
  • influence – ako veľmi sa vami nechá ovplyvniť
  • perception – aké emócie z vás vyžarujú
  • virality – odporučí vás cieľovka svojim známym
  • responance – zaujíma ostatných jej odporúčanie

Podľa týchto vstupných dát vieme definovať ciele a na čo sa v digitálnej stratégii zamerať. V podstate poznáme 3 základné ciele:

  • šírenie povedomia o značke, takže brand awareness
  • priame zvyšovanie výkonnosti predajov, takže performance
  • budovanie vzťahu s potenciálnymi zákazníkmi, takže customer relationship management.

Nástroje, ktorými dosahujeme ciele

Brand Awareness

  • PR články – starý zlatý text. Zaujať cieľovku prostredníctvom magazínu, ktorému verí je stále veľmi efektívna taktika.
  • Display reklama – obrázky a gify vládnu internetu. Okrem toho je tu možnosť automatizácie a display reklamou viete zasiahnuť veľké množstvo ľudí. Žiaľ pre marketérov je stále viac populárny pojem bannerová slepota, kedy užívatelia veľmi ľahko ignorujú bannery, ktoré im podsúvate, preto treba k tejto taktike pristupovať kreatívne alebo zaujať “different” postoj.
  • Video – YouTube stále panuje, Facebook a Instagram posúvajú hranice, napríklad live streamom, stories, atď. S videom sa dá vyhrať a ľudia ho mimoriadne radi sledujú.

Performance

  • PPC – reklama, pri ktorej platíte zvlášť za každý preklik. PPC reklamy ovláda najmä Google a na PPC kampane je najlepšie mať odborníka, ktorý vie šikovne znižovať cenu za prekliky a dosahovať vysoké konverzie.
  • Social media – výkon kampaní sa dá na Facebooku a Instagrame krásne sledovať a reportovať. Vidíte tu aj nepatrné zlepšenia a možnosť A/B testingu.

CRM

  • Content marketing – tvoríme obsah na mieru šitý vašej cieľovke. Ukážete svoju odbornosť, získate ti zákaznícku dôveru, čo znamená, že aj zvýšite pravdepodobnosť, že nakúpia práve u vás. Okrem toho je to užitočný nástroj pre SEO aktivity, o ktorých nájdete viac informácií aj na našom blogu.(prelink na článok)
  • Starostlivosť o zákazníkov – aj keď sa vám to nemusí zdať, jedná sa tiež o digitálny nástroj. Milý ďakovný mail po nákupe či online podpora vedia pomôcť vybudovať úprimný a dlhodobý vzťah so zákazníkom.

Metriky, ktorými meriame ciele

Kľúčový ukazovateľ výkonnosti alebo KPI (key performance indicator) vám povie, či kampaň fungovala. Funguje na princípe stanovenia latky, ktorú si na začiatku stanovíte. Potom sa už len snažíte latku dosiahnuť či dokonca prekonať.

Na rôzne nástroje rôzne KPI

Metriky šírenia povedomia – čítanosť článkov, impresie obrázkov a videnia videí.

Metriky výkonnostného marketingu – miera prekliku známa pod pojmom CTR je jednou z najobľúbenejších metrík. Cena za klik, konverziu, registráciu… no najdôležitejšia je metrika – ROI alebo návratnosť investície, ktoráčíslo určí, či ste z toho počtu preklikov za tú cenu dostali toľko nákupov, koľko ste chceli.

Metriky budovania vzťahu – v obsahovom marketingu je nastavovanie KPI celkom komplikovaná záležitosť. Jedná sa totiž abstraktný vzťah značky s užívateľmi a ten sa nedá vyjadriť číslom, no môžete si zadefinovať, čo sa hodláte sledovať ako počet fanúšikov, engagement a čítanosť blogov.

Veríme, že sme vám naším článkom ozrejmili pojem “digitálna stratégia”, ktorý je dnes tak veľmi skloňovaný. Ak je vám niečo nejasné, budeme radi, ak sa na nás obrátite so svojimi dotazmi.

Komentáre