Dôležitosť UX alebo ako neodradiť zákazníka zle navrhnutou webstránkou

Zákazník je dnes omnoho náročnejší ako bol v minulosti (dokonca nie až tak ďalekej, preto mnohí podnikatelia nestíhajú držať krok). Internet do biznisu priniesol nekonečne veľa možností, ako sa dostať bližšie k zákazníkovi, čo zvýšilo latku, zvýšilo konkurencieschopnosť a posunulo nášho zákazníka na piedestál. Staré zlaté pravidlo “náš zákazník, náš pán” by sme dnes mohli vysvetliť skratkou UX.

Dôležitosť UX alebo ako neodradiť zákazníka zle navrhnutou webstránkou

Úvod do sveta UX

User Experience alebo UX sa v článku budeme venovať. Vysvetlíme vám, čo tento pojem znamená, ako vám môže pomôcť rozvinúť váš biznis aj prečo je dnes už alfou a omegou každého podnikania či interakcie so zákazníkom.

User experience v preklade znamená užívateľská skúsenosť. Jedná sa o oblasť dizajnu, ktorá sleduje pocity a zážitok osoby, ktorá interaguje so systémom, či už máme na mysli web stránku, aplikáciu alebo program. Pod UX spadá výskum cieľovej skupiny užívateľov, dizajn, tvorbu prototypu aj scenár. Aby ste správne rozumeli… vy chcete, aby sa zákazník pri online interakcii s vaším produktom či službou cítil príjemne, aby sa jednoducho orientoval, aby automaticky vedel, kde sa k produktu alebo službe dostane, a toto presne vám zabezpečí správne nastavenie UX.

UI vs. UX

Keď je reč o UX je dobré si ozrejmiť aj skratku UI, ktorá s UX ide ruka v ruke. UI je skratka pre User Interface, čo v preklade znamená užívateľské rozhranie. Tu musíme byť trochu povrchnejší, jedná sa o samotný vzhľad vašej web stránky, aplikácie alebo softvéru. Zaoberá sa farebnou škálou, typografiou, rozložením prvkov, skrátka vizuálnym dizajnom. Z tohto dôvodu sa veľakrát UX a UI dizajny líšia, no faktom ostáva, že jedna bez druhej by nemohla fungovať, preto treba zvoliť ideálny prierez medzi obomi riešeniami. UI dizajnér by sa napríklad mohol opýtať, akej farby má byť táto lišta? UX dizajnér rieši, či tam lišta vôbec musí byť.

UX a UI musia hrať dokopy a spolupracovať za jediným účelom – uspokojiť zákazníka. Vždy sú zamerané na jeho potreby, tak aby sa užívateľ po web stránke či aplikácii mohol pohybovať intuitívne, a aby bez námahy našiel to, čo hľadá. Keď sa mu to do určitého času nepodarí, presunie sa k vašej konkurencii. Dizajn musí pôsobiť vyvážene. Musí zaujať, no na druhej strane nerušiť, aby sa zákazník do prostredia vrátil aj nabudúce.

Schválne sme skĺzli aj do problematiky UI, no iba z dôvodu, aby ste správne pochopili zmysel UX. Teraz si vysvetlíme, ako vyzerá proces UX dizajnovania, ktorý vám navrhneme aj my v Different marketingu originálne, funkčne a v neposlednom rade pekne.

Čomu sa pri návrhu UX riešenia nevyhnete

Aby bola webstránka či aplikácia týkajúca sa vášho biznisu správne nadizajnovaná z UX uhla pohľadu, musíte prejsť nasledovnými fázami. UX laikom jednoznačne odporúčame obrátiť sa na profesionálnu agentúru (ako my:), ktorá im týmto procesom pomôže prejsť bez problému.

  1. Analýza správania užívateľov prostredníctvom rozhovorov, online výskumov a dotazníkov.
  2. Vytvorenie tzv. Personas, šablón osôb, ktoré budú navštevovať náš web či využívať aplikáciu, reprezentujúce konkrétnu skupinu ľudí v rámci cieľovej skupiny.
  3. Vďaka vytvoreniu Person vieme analyzovať správanie konkrétnych skupín a ich potenciálne želané reakcie.
  4. Následne vytvoríme návrh informačnej architektúry, kedy vytvoríme logickú štruktúru a vzájomnú previazanosť celého biznisu, produktu či služby.
  5. Wireframy. Tzv. „drôtený model“ je vizuálny návod na tvorbu dizajnu, ktorý napomáha ľahšej orientácii. Je to vlastne grafický návrh webu či appky.
  6. Potom pripravíme interaktívne prototypy, ktoré okrem vizuálneho návodu dizajnu už obsahujú aj fungovanie jednotlivých prvkov ako napríklad menu, tlačidlá, atď.
  7. Ďalším krokom je testovanie použiteľnosti. Ak web stránka či appka nefunguje ako má, vaši zákazníci odídu a už sa nevrátia.
  8. Ak všetko funguje ako má, správne nadizajnovaný produkt sa spustí a drobné chybičky sa vychytávajú už počas prevádzky na základe spätnej väzby používateľov.

Treba si uvedomiť, že užívateľ sa už po pár sekundách rozhodne, či sa mu vzhľad vašej stránky páči alebo nie. Nemá čas ani trpezlivosť zložito sa orientovať na vašom webe, preto je nutné dizajn navrhnúť tak, aby intuitívne vedel, čo sa kde nachádza. Na UX dizajn existuje množstvo štandardov a tipov, s ktorými vám pomôžeme a navrhneme ideálne riešenie pre váš biznis.

Pri UX dizajne je dôležité dobre poznať cieľovú skupinu a jej správanie, taktiež vedieť biznis ciele zladiť s požiadavkami zákazníka. V Different marketing sa tejto problematike venujeme na profesionálnej úrovni a naši UX a UI odborníci vedia, ako navrhnúť stránku či aplikáciu takým spôsobom, aby vyhovovala zákazníkom po funkčnej aj vizuálnej stránke.

Komentáre