Facebook vs. Instagram: Kde komunikovať svoju značku?

Kedysi rivali na poli sociálnych sietí, dnes vzájomne sa doplňujúci súrodenci, ktorí marketérom ponúkajú takmer nekonečné možnosti. Značka, ktorá na svoju komunikáciu nepoužije Facebook alebo Instagram akoby ani neexistovala. Ako sa však rozhodnúť, ktorá platforma je pre váš produkt alebo službu tá pravá?

Facebook vs. Instagram: Kde komunikovať svoju značku?

Facebook

Príchodom Facebooku v roku 2004 sa spustilo online šialenstvo, ktoré neostalo bez povšimnutia. Okrem toho, že spájal ľudí a vytváral stále väčšie a väčšie komunity, si jeho silu začali všímať aj marketéri. Pred pár rokmi bola jeho funkcia založená len na komunikácii „starých známych“, no dnes ho už môžeme považovať za silne marketingovú platformu.

Veď kde inde nájdete viac ako 2 miliardy aktívnych používateľov, ktorým môžete naservírovať komunikáciu značky kedy chcete a ako chcete? Nastaviť reklamu na Facebooku alebo vytvoriť fanúšikovskú stránku je nesmierne jednoduché. Jediná nevýhoda? Musíte byť stále v strehu kvôli neustále meniacemu sa rozhraniu. Stačí, ak nenavštívite Business Manažéra zopár dní, či týždňov a budete stratení.

Instagram

Aj keď Instagram môžeme v porovnaní s Facebookom považovať za menšiu sociálnu sieť, jeho sila stále rastie. V roku 2012 ho Facebook kúpil od pôvodných majiteľov, vďaka čomu sa tak stali akýmsi monopolom digitálnej doby.

Obsah Instagramu stojí na 3 základných pilieroch: Insta stories, hashtagy a highlighty. Sú to vizuálne silné nástroje, ktoré pomáhajú zviditeľňovať značky. Ak sa spoliehate na to, že na Instagrame si vykecáte dušu, tak sa veľmi mýlite. Jeho užívatelia nie sú zvedaví na písmenká. Zaujímajú ich dych berúce fotografie, vymakané grafiky a zábavné videá.

Cieľové skupiny

Azda najväčším rozdielom medzi týmito online gigantmi je vek užívateľov a s tým súvisiaca kvalita a vyspelosť obsahu. Už z vlastných skúseností určite tušíte, kam tým mierime.

Na Instagrame si fičia najmä teenageri a mladší dospelí. Viac ako 90 %  jeho užívateľov má menej ako 35 rokov, preto sa v jeho rozhraní stretnete najmä s produktmi a službami vhodnými pre mladšiu vekovú kategóriu. Toči sa váš biznis okolo tém krásy, fitnessu, jedla alebo cestovania? V tom prípade je Instagram pre vás ten pravý komunikačný kanál.

Keďže najväčší Facebook boom nastal niekoľko rokov dozadu, jeho najvernejší užívatelia sú najmä mileniáli. Oficiálne štatistiky dokonca hovoria o ľuďoch pod 65 rokov. Neznamená to však, že s mladšou cieľovkou sa tam nestretnete. Ak sa bavíme o vekovom rozmedzí 18 – 25 rokov, tak Facebook vedie s 82 %, na rozdiel od Instragramu s 59 %. Facebook preto komunikačne využívajú najmä veľké korporácie na reklamu, dotazníky a iné marketingové aktivity. Je to platforma vhodná pre dospelejší a vážnejší obsah, či diskusie.

Prečo je lepšie vytvoriť pre každú sieť iný obsah?

Máte pocit, že vašej značke to bude slušať na Instagrame aj Facebooku? Tak potom by ste sa určite mali zamyslieť nad rozdielnymi prístupmi komunikácie pre každú z nich.

Facebookový obsah by mal porozprávať príbeh, no zároveň by mal byť v rámci nástenky neprehliadnuteľný. Ideálnym scenárom by bolo prepojiť ho s významnou udalosťou, momentom alebo spoločenskou, či kultúrnou témou.

Naopak obsah na Instagrame by mal inšpirovať a navodiť emócie dobrodružstva, unikátnosti a tvorivosti. Musíte ľuďom zahrať na kreatívnu strunku a vyrušiť ich pri nudnom skrolovaní obrázkov.

Obe sociálne siete majú nepočetné množstvo (ne)výhod a každá značka by sa mala snažiť využiť ich silné stránky vo svoj prospech. Ak ste sa aj napriek tomu ešte nerozhodli, ktorej dáte prednosť, skúste obe. Nemáte čo stratiť, jedine získať. V prípade, že potrebujete podať pomocnú ruku, neváhajte sa nás obrátiť.

Kontaktujte nás
Komentáre